GEWOONWEG REIZEN
Uw reisdromen worden werkelijkheid!

Reisverslagen

DUITSLAND - OKTOBER 2017

Mascha heeft van 9 t/m 12 oktober 2017 deelgenomen aan de studiereis "Fascinerende natuur - natuurvakanties in Duitsland in Saarland en Rijnland-Palts" op uitnodiging van het Duits Verkeersbureau in Nederland.

Hierbij het verslag van deze reis.

Zondag 9 oktober 2017
Om 09.07 uur werd ik verwacht op het station van Arnhem om hier op de ICE richting Basel te stappen en waar ik ook de rest van de groep zou ontmoeten. Ik had uitgestippeld dat ik dat allemaal net kon halen met de eerste trein vanaf Assen, dit liep echter anders. De eerste trein vanuit Assen viel uit, omdat er een aanrijding was tussen deze trein en een persoon op het traject Groningen - Assen en ja, daar sta je dan in Assen. Ik wist dat als ik een trein later zou nemen, ik de aansluiting in Arnhem zou missen. Na telefonisch overleg met Henning van het Duits Verkeersbureau is er besloten dat ik een taxi (!) zou nemen naar Arnhem om zo toch de trein te halen. Zo gezegd, zo gedaan en ik was keurig op tijd in Arnhem.
Aangekomen in Arnhem maakte ik kennis met een gedeelte van de groep en om 09.07 uur kwam de ICE het station binnenrijden. Na een hartelijke ontvangst door Henning, maakte ik kennis met de rest van de groep en reed de trein richting Duitsland. In Mannheim zijn wij overgestapt op de trein naar Homburg. Onderweg werden wij nog verrast met een lekker lunchpakket en koffie en thee.
Aangekomen in Homburg maakten wij kennis met onze gids en als eerste werden wij getrakteerd op een lekkere kop warme chocolademelk en hierna kregen wij een uitleg over de e-bikes, waarmee wij een tocht van ongeveer 22 kilometer gingen maken. De tocht ging over de Glan-Blies-fietsroute door het biosfeerreservaat Bliesgau. Het was werkelijk een schitterende route, al ging de gids af en toe wel erg hard en een gedeelte van de groep was hem dan ook met regelmaat kwijt.......de tocht eindigde bij de boerderij Kirchheimer Hof, waar wij gastvrij werden ontvangen en allerlei lekkere streekproducten konden proeven. Hierna kregen wij nog een korte rondleiding over de boerderij en vervolgens gingen wij per bus naar Saarbrücken.
Nadat wij allemaal de sleutel van onze kamer hadden ontvangen bij Hotel Crystal en onze spullen op de kamers hadden neergezet, zijn wij op weg gegaan voor een stadswandeling door Saarbrücken. Ik vond deze stad echt verrassend, zo hebben wij o.a. een mooie kathedraal gezien en het Saarbrücker Schloss. De wandeling eindigde bij restaurant Stiefelbräu Saarbrücken, waar wij konden gaan genieten van een diner met echte specialiteiten uit Saarbrücken. Moe, maar voldaan, zijn wij te voet teruggegaan naar het hotel.

Maandag 10 oktober 2017
Na het ontbijt kregen wij een korte rondleiding door het hotel en om 09.45 uur vertrokken wij per bus naar Mettlach-Orscholz. Hier aangekomen hebben wij het boomtoppenpad Saarschleife genomen. Helemaal bovenaan, op de top van de toren, heb je werkelijk een prachtig uitzicht over de omgeving en natuurlijk over de Saarschleife. Na dit bezoek hebben wij nog een korte wandeling door de omgeving gemaakt en toen zij wij met de bus verder gereden naar Mettlach, waar de lunch werd geserveerd in de Abdijtuin van Villeroy & Boch. Na deze lekkere lunch kregen wij een korte rondleiding door het museum (ik had wel iets langer willen blijven om alles goed te kunnen bekijken, maar helaas was hier geen tijd voor) en hierna was het alweer tijd om te vertrekken naar Otzenhausen.
Bij aankomst in Otzenhausen maakten wij kennis met de lokale gids en als eerste gingen wij naar het Keltische dorp, welke vlakbij de ingang gelegen is. Na dit bezoek gingen wij op weg voor een wandeling door het Nationaal Park Hunsrück-Hochwald. De wandeling ging door een schitterende natuur en uiteindelijk kwamen wij aan bij de Keltische ringmuur, die wij natuurlijk ook beklommen. Terug bij het startpunt stond de bus ons al op te wachten om ons naar het Merker's Bostal Hotel in Bosen te brengen.
Bij het hotel werden wij allemaal hartelijk ontvangen en iedereen kreeg de sleutel van zijn of haar kamer. Wij hadden even wat tijd om ons op te frissen na al de activiteiten van vandaag, voordat wij naar de Merker's Hütte am Weiher werden gebracht voor het diner. Deze gezellige "Hütte" hoort bij het hotel en wij genoten daar van een prima diner met de Saarlandse specialiteit "Schwenker" (gegrild varkensvlees).

Dinsdag 11 oktober 2017
Na een korte rondleiding door het hotel en een goed ontbijt gingen wij op weg richting Birkenfeld, voor een bezoek aan het wilde katten centrum in Wildfreigehege Wildenburg. Bij aankomst werden wij welkom geheten door de vertegenwoordigers van de plaatselijke VVV en toen kregen wij een korte rondleiding door het centrum en konden wij de wilde katten bewonderen.
Na deze rondleiding maakten wij kennis met de lokale gids en samen met haar gingen wij op weg voor een wandeling over de Wildenburger Kopf bij Kempfeld in Nationaal Park Hunsrück-Hochwald. De wandeling ging door een schitterend gebied en de gids Sandra vertelde ons meer over de natuur en de dieren. Onderweg werden wij door Sandra nog getrakteerd op een likeur die zij zelf gebrouwen had, echt heel leuk. Middenin het bos werd de picknick lunch geserveerd, dit was werkelijk een verrassing. Er stonden tafels en bankjes en er lagen kleden op de grond. De lunch was zalig met allerlei vegetarische gerechten. Hierna wandelden wij verder naar het eindpunt, waar de bus al stond te wachten om ons naar Morbach-Haag te brengen.
Aangekomen in Morbach-Haag haalden wij onze lokale gidsen op bij de plaatselijke VVV en toen werden wij naar het beginpunt van de volgende wandeling van vandaag gebracht. Wij maakten een wandeling van ongeveer 5 kilometer op de Traumschleife Hunolsteiner Klammtour. Onderweg kwamen wij mooie watervallen tegen en sommige stukken van het voetpad waren erg smal. Al met al was dit ook een schitterende tocht. En toen was het tijd voor koffie met gebak in een plaatselijk café.
Na dit alles werden wij naar het hotel gebracht (Landhaus am Kirschbaum), waar wij deze avond ook zouden dineren in het restaurant van het hotel.

Woensdag 12 oktober 2017
Vandaag was alweer de laatste dag van deze studiereis. Om 09.30 uur vertrokken wij met de bus naar de hangbrug Geierlay. De Geierlay is de hoogste hangbrug van Duitsland en vanaf 100 meter hoogte heb je een prachtig zicht over de omgeving. Dit is niet iets voor mensen met hoogtevrees! Sommigen twijfelden of zij dit wel zouden doen, maar uiteindelijk zijn de meeste van ons de brug wel overgestoken. Een hele aparte ervaring, die brug wiebelt ook een beetje en je kijkt echt in een heel diep gat.
Na deze ervaring zijn wij teruggelopen naar de bus (een wandeling van ongeveer 1.2 kilometer) en vervolgens gingen wij naar Kastellaun, een klein stadje met een gerestaureerd oud stadscentrum. Hier werd de lunch geserveerd en na de lunch maakten wij nog een stadswandeling door het centrum met een lokale gids.
En toen was er weer een einde gekomen aan dit schitterende verblijf in Duitsland. Met de bus werden wij naar het station in Koblenz gebracht en hier namen wij de trein naar Keulen. In Keulen zijn wij overgestapt op de ICE naar Amsterdam en onderweg werden wij wederom getrakteerd op een lekker lunchpakket en koffie en thee. Om 19.35 uur waren wij in Arnhem en hier ben ik uitgestapt en verder gegaan met de trein richting huis, terugkijkend op een fantastische reis. Met dank aan het Duits Verkeersbureau en natuurlijk Henning!